Werken bij Buurtteam Amsterdam ziet er elke dag anders uit. Het ene moment ben je aan het netwerken met professionals in de buurt, het andere moment voer je een openhartig gesprek met een buurtbewoner. Altijd ben je erop gericht om een Amsterdammer zo goed mogelijk te ondersteunen bij een hulpvraag. Dat doe je niet alleen, maar met een team van professionals met verschillende expertises en kennisgebieden. Buurtteammedewerker Amal deelt haar ervaringen.
“Als buurtteammedewerker ben je een generalist: We hebben een brede blik op verschillende hulpvragen. Zo kunnen we de Amsterdammer gericht helpen naar zelfredzaamheid”, legt Amal uit. Amal is sinds juni vorig jaar buurtteammedewerker in Nieuw Sloten. Binnen haar team heeft iedere buurtteammedewerker een eigen expertise. “De een weet meer af van dak- en thuislozen, en de ander heeft meer expertise binnen de GGZ. Zo vullen we elkaar aan.”
De tijd nemen om zaken uit te zoeken
Amsterdammers die zich aanmelden bij Buurteam Amsterdam Nieuw Sloten komen in contact met de bureaudienst. Deze wordt gedraaid door buurtteammedewerkers. Na het instroomoverleg wordt de Amsterdammer gekoppeld aan de medewerker met de passende expertise. De expertise van Amal ligt binnen de GGZ en ouderen, maar ze krijgt ook Amsterdammers met andere hulpvragen. “Als buurtteammedewerker moet je ook de tijd en ruimte nemen om dingen uit te zoeken en soms andere professionals bij een casus betrekken.”
Tijdens de tweewekelijkse casuïstiek overleggen krijgen alle buurtteammedewerkers de kans om een casus te bespreken. Kom je er even niet uit? Heb je een andere kijk op een casus nodig? Bespreek het dan! “Bij dit overleg sluiten er ook professionals van andere betrokken organisaties aan. Denk aan Stichting MEE, het OKT, WPI medewerkers, en binnenkort wordt OMPG uitgenodigd om kennis te maken binnen het team.” Binnen het buurtteam zit ook de specialisme Sociaal Raadslieden en Schuldhulpverleners.
Korte lijntjes
“Het werkt ontzettend prettig om korte lijntjes te hebben met je collega’s en andere professionals uit de buurt. Zo beland je niet in een bureaucratisch lange wachtrij, maar kan je snel schakelen en de Amsterdammer concreter ondersteuning bieden.” Amal haalt voldoening en energie uit het helpen van Amsterdammers. “De samenleving en al haar mensen zitten in mijn hart, daar zet ik mij graag voor in. Ook door de gezelligheid binnen het team, en de betrokkenheid van mijn collega’s ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.”
Sommige hulpvragen van Amsterdammers kunnen pittig zijn, en veel emotie met zich meebrengen. Daar weet Amal raad mee: “De Amsterdammer is eindverantwoordelijk van zijn of haar eigen proces. Als buurtteammedewerker ben je er ter ondersteuning van dat proces. Ik heb geleerd mijn rugleuning te voelen tijdens gesprekken en relaxed te zijn. Daarin neem ik de tijd, schep ik duiding en bespreek ik verwachtingen met de Amsterdammer.” Mocht Amal er even niet uitkomen, bespreekt ze dit met de expertises binnen haar team of het opgebouwde netwerk.
Geen dag hetzelfde
Werken in een buurtteam verveelt nooit volgens Amal. “Geen dag ziet er hetzelfde uit. Amsterdammers hebben verschillende hulpvragen waar we op in spelen, daarom leer ik elke dag weer iets nieuws.” Daarnaast is er in het buurtteam veel ruimte voor eigen inbreng. “We zijn als buurtteam constant in ontwikkeling omdat de samenleving dat ook is. Daarin hebben we de ruimte om nieuwe samenwerkingen aan te gaan en te experimenteren binnen de hulpverlening.”
Kom je ook bij een van onze buurtteams werken?