Direct naar content

Bezoeker Anna over de WegWijsSalon: ‘Ik vind het hier fijn. Ik word hier goed geholpen.’

20 november 2023

Elke dinsdagmiddag kunnen Amsterdammers uit Nieuw-West met hulpvragen vanaf 13.00 uur terecht bij WegWijsSalon Meer en Vaart in emancipatiecentrum Vrouw en Vaart. De WegWijsSalon wordt goed bezocht en de bezoekers worden door de medewerkers van Vrouw en Vaart ontvangen met thee en koffie.

Buurtteammedewerker Tamm Liefde noteert als coördinator kort de hulpvraag van de bezoekers. Afhankelijk van de vraag gaat een buurtteammedewerker, vrijwilliger of medewerker van stichting MEE met de Amsterdammer aan de slag om samen te bekijken wat de beste oplossing is.

Tamm vertelt dat ze veel energie krijgt van de bezoekers. Ze staat iedereen te woord met een warme glimlach en vraagt door waar nodig om de hulpvraag helder te krijgen. “We werken op mensniveau en niet op beleidsniveau. Dan bereik je meer. Door uitleg te geven wekken we begrip en dat haalt meteen drempels weg. En dan durven de mensen naar je toe te komen. We doen ons best om de bezoekers een beter gevoel te geven.” Tamm lijkt de bezoekers goed te kennen en vraagt hier en daar hoe het ging naar aanleiding van een eerder bezoek. “ We nemen tijd voor een praatje. Zo maken we het warmer voor de bezoeker. “

Vrijwilliger Barbara bevestigt dit nog eens: “Bezoekers komen niet alleen voor een praatje, maar omdat ze hulp nodig hebben. Je kunt het verschil maken voor iemand, hoe simpel of gecompliceerd een hulpvraag ook is. Als iemand met de schouders omhoog vertrekt, dan is dat voor mij een geslaagde middag!”

Bezoeker Anna vertelt dat ze veel heeft geleerd van Tamm en de WegWijsSalon. Een jaar geleden werd zij door de gemeente Amsterdam doorverwezen naar Buurtteam Amsterdam Nieuw-West en kwam bij de WegWijsSalon terecht. Anna: “Ik vind het hier fijn. Ik word meteen geholpen.” Anna kwam binnen met een persoonlijke kwestie en al gauw bleek dat ze bijna geen inkomen had. Ze werd onder andere geholpen door buurtteammedewerker Roelien met inkomensreparatie. Verder leerde Anna om zelfstandig brieven te beantwoorden en om te gaan met de computer. “Sinds de zomervakantie werk ik 16 uur.”, vertelt Anna trots. “Mijn doel is om volgend jaar helemaal zelfstandig te zijn en ik wil van de uitkering af.”

Als je vragen hebt kom vooral langs. Wij doen ons uiterste best om je te helpen. De eerste stap is gezet door langs te komen.

Roelien
buurtteammedewerker in Amsterdam Nieuw-West

Buurtteammedewerker en sociaal raadsvrouw Roelien van de Pol draait al sinds de start mee met de WegWijsSalon. Waar de vrijwilligers ondersteunen bij de ‘simpelere’ vragen, ondersteunen de sociaal raadslieden bij de meer inhoudelijke vragen. Denk hierbij aan inkomensreparatie, belastingaangifte en betalingsregelingen. Voor complexere hulpvragen worden vervolgafspraken gemaakt en houden sociaal raadslieden soms een vinger aan de pols.

Roelien vertelt over een meneer die recht bleek te hebben op de aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO): “Meneer heeft jarenlang gewerkt en raakte arbeidsongeschikt, waardoor hij een WAO-uitkering had. In juli bereikte hij de pensioengerechtigde leeftijd. Omdat hij op latere leeftijd begon met werken in Nederland, had hij geen volledige AOW opgebouwd. Meneer spreekt goed Nederlands, maar begrijpt de moeilijke brieven niet. Hij bleek ook recht te hebben op een bedrijfspensioen, maar dat wist hij ook niet. We zijn bij de WegWijsSalon gestart en na een vervolgafspraak hebben we zijn inkomen hersteld.”

Roelien vertelt dat zaken die niet meteen terplekke geregeld kunnen worden, na de WegWijsSalon verder worden opgepakt door de sociaal raadslieden. “Het doel is om net even dat stapje extra te doen om de Amsterdammer te helpen om de beste uitkomst te behalen.’ Roelien voegt toe: “Als je vragen hebt kom vooral langs. Wij doen ons uiterste best om je te helpen. De eerste stap is gezet door langs te komen.”

Meer nieuwsberichten

Contact