Sinds twee maanden werkt Bo in het aanmeldteam van Buurtteam Amsterdam Oost. Na jaren fysiek hard te hebben gewerkt in de horeca, kreeg hij behoefte aan een baan die voor hem betekenisvoller is.
Door zijn vrijwilligerswerk als maatje bij De Regenboog Groep zag hij hoe belangrijk een luisterend oor kan zijn. Hij zag bij zijn maatje in korte tijd al veranderingen, waardoor Bo met een goed gevoel naar huis ging. Dit zocht Bo ook in een baan. Via zijn maatje kwam hij terecht bij Buurtteam Amsterdam. Er stond een vacature open voor het nog vrij nieuwe aanmeldteam van Buurtteam Amsterdam Oost. Een mooie functie om de sociale kaart goed te leren kennen en om snel ervaring op te doen, dankzij de diverse vragen die bij dit eerste contactpunt binnen komen. ‘Ik sta altijd open voor mogelijkheden om me verder te ontwikkelen. Elke dag leer ik weer meer van het sociale domein en verdiep ik me in verschillende thema’s. In het begin was het wel even spannend natuurlijk, omdat ik iemand goed wilde helpen met passend advies. Inmiddels heb ik de rust gevonden om rustig door te vragen en de situatie zo goed mogelijk in beeld te krijgen, om vervolgens advies te geven. En wanneer ik het echt niet weet, geef ik aan dat ik dit moet overleggen met een collega. Daar hebben mensen alle begrip voor. Zolang je maar open communiceert, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Ik ben echt ontzettend blij met deze functie!’
Hulp vragen
Het aanmeldteam Buurtteam Amsterdam Oost is het eerste aanspreekpunt voor Amsterdammers met vragen op het gebied van werk, geld, zorg, wonen, ontmoeten, veiligheid of gezondheid. De receptie verbindt een telefoontje door naar één van de aanmeldmedewerkers. ‘Amsterdammers kunnen met al hun vragen bij ons terecht. Het kan lastig zijn voor iemand om hulp te vragen, daarom vind ik het belangrijk dat de Amsterdammer die hulp vraagt zich gehoord en serieus genomen voelt. Om zo goed mogelijk te kunnen bepalen of iemand aangemeld moet worden bij het Buurtteam Amsterdam Oost is doorvragen essentieel. Soms kan de persoon die belt namelijk al op eigen kracht of door het inschakelen van het eigen netwerk het probleem oplossen. Ook zijn er situaties waarbij wij als aanmeldteam al advies kunnen geven of iemand naar de juiste instantie kunnen sturen. Op die manier zijn Amsterdammers snel geholpen en weten ze waar ze moeten zijn. Wanneer iemand hulp nodig heeft, maar die persoon niet met alleen informatie of advies kan worden geholpen, meld ik hem aan bij een buurtteammedewerker.’
Ook per mail komen hulpvragen binnen. Een aanmeldteammedewerker belt dan zo snel mogelijk op om de situatie te bespreken. ‘Bellen heeft onze voorkeur, omdat je gelijk kunt doorvragen. Zo kun je iemand beter helpen.”
Juiste hulp
‘Het voordeel van het aanmeldteam voor Amsterdammers? Onze toegankelijkheid! Amsterdammers kunnen bij ons terecht met een breed scala aan vragen. Ik merk dat veel mensen maar moeilijk hun weg naar passende hulp vinden in het doolhof van instanties. Vaak worden ze doorverwezen en doorverwezen en weten ze op een gegeven moment niet meer waar ze moeten zijn. Bij ons worden ze snel en professioneel geholpen. We denken echt mee en wijzen op nieuwe mogelijkheden, waar de Amsterdammer zelf nog niet aan heeft gedacht.’
Luisterend oor
Buurtteam Amsterdam Oost is een fijn en warm team, waar Bo zich gelijk thuis voelt. Hij krijgt goede begeleiding, waardoor hij al snel volledig zelfstandig werkt. ‘Wanneer iemand opbelt en die persoon heeft moeite met de situatie vind ik het belangrijk om een luisterend oor en perspectief te kunnen bieden. Goed luisteren, begrip tonen en op een positieve manier kijken wat ik het beste voor iemand kan doen vind ik essentieel. Wanneer vervolgens diezelfde persoon aan de telefoon weer perspectief ziet en minder stress ervaart, geeft me dat veel voldoening!’