Sinds een paar weken heeft onze stad een nieuw College van Burgemeester en Wethouders. Op het onderwerp Zorg is een nieuwe wethouder gestart, Shula Rijxman.
Op vrijdag 24 juni kwam wethouder Rijxman op bezoek bij Buurtteam Amsterdam. Met een stadsbreed gezelschap van buurtteammedewerkers, ervaringsdeskundigen en directeuren ontvingen we de wethouder bij emancipatiecentrum Vrouw en Vaart: één van onze satellietlocaties in Nieuw-West.
We startten ons verhaal met dat waar de buurtteams om draaien: de Amsterdammer. Bianca uit Zuidoost en Hoscar uit Nieuw-West vertelden hun eigen ervaring en wat het buurtteam daarin voor hen heeft betekend. Bianca en Hoscar vertelden hoe ze hun ervaring nu inzetten bij het helpen van andere Amsterdammers, de wethouder was zeer onder de indruk van hun veerkracht en betrokkenheid.
Vervolgens hebben de directeuren verteld wat we tot nu toe hebben neergezet en waar ze trots op zijn. Wethouder Rijxman is erg enthousiast over het concept van de buurtteams: “Het is krachtig dat het voor de Amsterdammer zo eenduidig geregeld is. Het feit dat je als Amsterdammer bij één plek terecht kunt met al je vragen, dat is een briljant idee”.
Ook hebben we gesproken over wat nog uit uitdagingen zijn: bijvoorbeeld verminderen van registratiedruk en wachtlijsten in het specialistisch aanbod. Onze droom: één vloeiende sociale keten. De wethouder herkende ons signaal en zei: “Als je in een lastige situatie zit krijg je vaak ook nog te maken met verschillende regels en aanvraagroutes. Het zou fijn zijn als de buurtteammedewerkers niet steeds in verschillende hokjes terecht komen. Daar ga ik me hard voor maken.”
Tot slot ging de wethouder in gesprek met de ervaringsdeskundigen en twee buurtteammedewerkers over hoe zij de praktijk ervaren. Zo vertelde Lotte (buurtteammedewerker uit West) dat ze ziet dat de problemen waarmee Amsterdammers naar het buurtteam komen steeds diverser en zwaarder worden. Wouter (buurtteammedewerkers uit Zuid) deed een oproep tot goede communicatie “soms komen Amsterdammers binnen die verwachten dat wij ze direct aan een woning kunnen helpen, verwachtingsmanagement is daarin heel belangrijk”.
Wethouder Rijxman was erg onder de indruk van alle praktijkverhalen en de enorme inzet van de buurtteammedewerkers en ervaringsdeskundigen. Ze sloot haar bezoek af met de opmerkingen dat ze een diepe buiging voor hen allen wil maken!