Direct naar content

“Overzicht in je papieren is een eerste stap op weg naar een nieuwe start”

02 februari 2022

“Wilt u een kopje koffie? Heeft u uw post meegenomen?”, vraagt  Willem elke donderdag tijdens de postsorteergroep. Willem is één van de vier vrijwilligers bij de postsorteergroep in het buurtteam in Zuidoost. Hij helpt bewoners met het sorteren van stapels (ongeopende) post. “Ik ben tevreden als de stapel post vermindert is en netjes in één map past. Er is namelijk weer overzicht in de administratie”, vertelt Willem. “En dat is een eerste stap op weg naar een nieuwe start.

Belangrijke documenten

De problemen waarmee mensen met hun post naar de postsorteergroep komen zijn meestal schulden gerelateerd. Willem: “ik zie vaak mensen met plastic tassen of koffers vol post het kantoor binnen wandelen. Samen maken we de post open en ik moedig de mensen aan om zelf de post te sorteren. We gebruiken daarvoor kleurkaarten, waarbij we alle post van de gemeente Amsterdam bij rood neerleggen, belastingpapieren bij groen, enzovoort. De problemen zijn verschillend. Van het niet durven openen van de post, een betalingsachterstand bij de tandarts of zorgtoeslag. Tot schulden bij incassobureaus. Samen verzamelen we alle belangrijke documenten waardoor de bewoner weer overzicht heeft van de eigen situatie en voor verdere hulpverlening.” Incidenteel signaleert Willem ook andere hulpvragen en verwijst hij intern door.

Verlossende nieuws

Willem vindt het vrijwilligerswerk bij de postsorteergroep dankbaar werk. Vooral omdat hij mensen vooruit kan helpen. “Ik ben blij dat ik kan helpen om de papieren berg uit te zoeken, zodat de mensen weer verder kunnen met hun leven. Met het besef dat er opties zijn om uit een schuld te komen.” Mensen komen vaak binnen bij de postsorteergroep met een gevoel van schaamte of radeloosheid. “Een meneer wilde wel afbetalen, maar was zo verward van het loonbeslag. Hij was het overzicht kwijt en snapte er niks meer van. Hij hield ook geen geld meer over om boodschappen te doen. Toen hij hoorde dat hij nog recht had op geld vanwege kwijtschelding van de gemeentelijke belasting en in aanmerking kwam voor financiële regelingen, begon hij spontaan te huilen. Het was voor hem het verlossende nieuws, dat hij nodig had om te horen.” Willem heeft bij de balie direct een afspraak geregeld met de sociaal raadslieden.

Weer overzicht

Vrijwilligerscoördinator Caroline de Jong legt uit: “een geordende administratie ligt aan de basis van het terugpakken van de regie over je eigen leven. Maar is ook de basis om geholpen te kunnen worden, wanneer het is misgelopen. Bij mensen die in de problemen zitten, wordt de post vaak niet geopend. De binnenkomende post stapelt zich op, waardoor ze nog meer het overzicht verliezen. Hierdoor komen ze steeds dieper en dieper  in de problemen. De postsorteergroep helpt weer overzicht te krijgen in de brieven.”

Wilt u ook hulp met uw post? Maak een afspraak met de postsorteergroep.

Bel 020 – 314 16 18 of stuur een mail naar info@buurtteamamsterdamzuidoost.nl.

Wilt u vrijwilliger worden?

Voor meer informatie over vrijwilligerswerk kunt u contact opnemen met de vrijwilligerscoördinatoren:

Anouk Euser via 06 – 36 23 98 67 of a.euser@civicamsterdam.nl

*De postsorteergroep is een activiteit georganiseerd door Civic Zuidoost. Kijk ook op www.civicamsterdam.nl.

Meer nieuwsberichten

Contact