geboren in hartje Amsterdam, woont nu in Purmerend
Na jaren als manager en bedrijfsleider in de commerciële sector te hebben gewerkt, besluit Fred zich om te scholen en te richten op de sociale sector. Hij nam dit besluit vijf jaar geleden in Portugal, waar hij tevens afscheid nam van zijn heftige drank- & drugsmisbruik. In zeven maanden tijd doet hij de opleiding voor schuldhulpverlener, budgetcoach en bewindvoerder.
Wanneer hij bij het solliciteren kan kiezen tussen een aantal werkgevers, kiest hij voor Buurtteam Amsterdam. De perfecte keuze, aangezien hij elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat. Inmiddels werkt Fred ruim anderhalf jaar als schuldhulpverlener bij Buurtteam Amsterdam Oost. ‘Ik was altijd een prestatieman, bij alles wat ik deed moest ik een doel hebben. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik ontzettend veel geleerd en mijn visie op het werk bijgesteld. Zo streefde ik ernaar een Amsterdammer zo snel mogelijk uit de schulden te krijgen, maar daar draait het niet alleen om. Er komt zoveel meer bij kijken, het is een heel begeleidingstraject. Het gaat eigenlijk om het veranderen van iemands mentaliteit, iemand opvoeden en het doorbreken van bepaalde gewoontes. Uiteindelijk werk je toe naar een stabiele situatie en dat zie ik elke dag als een mooie uitdaging.’ Fred vervolgt: ‘Ik ben van mijn verslaving afgekomen en mijn verhaal vertel ik ook, vooral wanneer ik zie dat er een verslavingsprobleem speelt. Ik kan dat niet oplossen, maar ik wil aangeven dat het ook anders kan. Daarnaast bouw ik daarmee een vertrouwensband op. De Amsterdammer durft zich dan sneller open en kwetsbaar op te stellen.’
Schuldhulpverlener
Als schuldhulpverlener bij Buurtteam Amsterdam Oost heeft Fred tussen de vijftig en 55 dossiers. ‘Allemaal prachtige, unieke mensen waarmee ik een bepaalde relatie opbouw. Soms moet ik me misschien wat zakelijker opstellen, maar ik ben een open, warm persoon en sta dichtbij mijn klanten. Zo kwam ik laatst een voormalige klant tegen in Amsterdam Noord die me spontaan omhelsde. Een mooi moment!’
Voor de Amsterdammer
Wie behoefte heeft aan schuldhulpverlening in Amsterdam Oost kan zich op verschillende manieren aanmelden. In eerste instantie via het speciale aanmeldteam, maar ook via de mail of telefoon en via de bureaudienst in dienstencentrum Oosterpark. ‘Sinds kort hebben we een administratieve medewerker die de bureaudienst doet. Wij, de schuldhulpverleners, zijn de back-up. Dat betekent dat we dagelijks bereikbaar zijn voor aanmeldingen en crisissituaties. De bureaudienstmedewerker is tevens het aanspreekpunt voor vragen van derden. Daarnaast hebben we ook een schuldenspreekuur waar de Amsterdammer met financiële hulpvragen kan langskomen. Bij de eerste gesprekken worden ook zeker andere leefgebieden besproken, om iemand zo goed mogelijk te kunnen helpen en eventueel te verwijzen naar een andere instantie of collega’s. We zijn heel toegankelijk, waardoor de drempel voor de Amsterdammer laag is om hulp te vragen!’
Stabiele leefomgeving
Wettelijk is bepaald dat elke gemeente haar inwoners moet helpen als ze schulden hebben. Elke gemeente doet dit op zijn eigen manier. Fred: ‘In Amsterdam werken we met verschillende trajecten. Een 100 procent-regeling houdt in dat iemand met eigen middelen de schuld kan oplossen met de juiste begeleiding van een budgetcoach. Een bemiddelingstraject betekent dat een deel van de schulden wordt gesaneerd zonder tussenkomst van een rechter. En bij een wettelijk traject doet de rechter een uitspraak. Met elk traject werken we uiteindelijk naar de stabilisatiefase toe. Dat betekent dat de uitgaven zijn geminimaliseerd en de inkomsten gemaximaliseerd. Kortom, een stabiele leefomgeving!’
Zo’n traject duurt overigens gemiddeld ongeveer een jaar. Het kan sneller gaan wanneer de Amsterdammer zelf snel de nodige acties uitvoert. Fred: ‘Het in kaart brengen van de schulden is een tijdrovende klus. Belangrijk is om geen schuld te missen, want dat kunnen we later niet gemakkelijk nog toevoegen. We zijn erg afhankelijk van wat de schuldeisers aanleveren en wanneer ze dat doen. Daarnaast moeten de schulden recent zijn, niet ouder dan een half jaar. Wanneer een klant niet zelf kan bellen naar schuldeisers om papieren op te vragen, bijvoorbeeld vanwege taalproblemen, pakken wij dit op. Een voordeel daarbij is dat we soms iets kunnen regelen met een uitstel of regeling en de klant een beetje wordt ontlast.’
Opbloeien
‘Ik word blij wanneer ik iemand heb kunnen helpen, heb kunnen stimuleren om een goede toekomst tegemoet te gaan. Iemand komt binnen met een enorme last op zijn schouders en legt heel zijn ziel en zaligheid bij me neer. Op dat moment rekent iemand op mij, wat best een verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Na afronding van een traject is iemand vervolgens weer helemaal opgebloeid. Dat geeft mij zoveel voldoening!’
Fred eindigt het gesprek met een leuke anekdote: ‘Laatst kwam er een dakloze voor hulp bij mij. Hij droeg een wit T-shirt, schoon en netjes gestreken. Ik zei dat hij er zo netjes verzorgd uitzag, waarop hij antwoordde dat hij dit T-shirt van vrienden had gekregen. Dit is weer een mooi voorbeeld dat het beeld dat bestaat van mensen in de schuldhulpverlening ten positieve verandert.’