Direct naar content

‘Na ons zetje kon Carlos weer zelf verder’

18 november 2021

Carlos (35) en zijn vrouw raakten in maart 2020 beiden hun inkomen kwijt als gevolg van de coronamaatregelen. Omdat ze een huis huurden in de particuliere sector hadden ze hoge vaste lasten. Met het beetje spaargeld dat ze hadden, ging het hard. Carlos zocht op internet naar een oplossing en kwam de website van de Voedselbank tegen. Daarop stond: neem contact op met het buurtteam. Dat deed hij meteen.

Huur betalen

Carlos kwam na zijn aanmelding terecht bij Kathleen Vijent, buurtteammedewerker bij buurtteam Amsterdam-Centrum. ‘Nu de buurtteams ook de Voedselbank-intake doen, kunnen wij cliënten meteen vragen wat er aan de hand is en onze hulp en begeleiding aanbieden. Carlos, die Portugees is, werkte als freelance personal trainer bij een sportschool, zijn Spaanse vrouw was kamermeisje bij een hotel. Ze woonden al tien jaar in Nederland en hadden zich altijd prima gered. Maar door de lock-down zaten ze plots zonder inkomen, terwijl ze 1.800 euro vaste lasten hadden. Bovendien hebben ze twee kinderen, waaronder een baby. Hij trok aan de bel toen hij van zijn spaargeld nog maar twee maanden huur kon betalen.’

Tozo

Kathleen regelde dat Carlos al de volgende dag een voedselpakket kon ophalen. ‘Dan hoefde hij zich in ieder geval geen zorgen te maken over de boodschappen. Ook kreeg hij van de Voedselbank luiers mee, wat ook direct minder kosten opleverde.’ Tijdens het kennismakingsgesprek bleek dat Carlos nog niet wist dat hij een beroep kon doen op de Nederlandse coronasteun: de Tozo-regeling. Kathleen: ‘Hij stond erop daarvoor zelf een afspraak te maken bij de gemeente. Maar vanwege de taal – hij spreekt gebrekkig Nederlands – liep dat gesprek spaak. Daarop heb ik met de gemeente contact opgenomen en alle gevraagde gegevens opgestuurd, waarop hij de Tozo-uitkering alsnog kreeg.’

Werk

Toen de Voedselbank en Tozo-uitkering eind april 2020 geregeld waren, ging Kathleen met Carlos in gesprek over het vinden van werk. ‘Want die uitkering was mooi om die moeilijke periode door te komen, maar uiteindelijk moest hij toch gaan werken om zijn hoge vaste lasten te kunnen betalen. Carlos wat dat geheel met me eens. In januari 2021 begon hij te werken voor een uitzendbureau. Dat startte met een paar dagen per week. Maar al snel daarna werd hij veel meer ingezet. Toen hij zomer 2021 zeker wist dat hij minstens 30 uur per week kon werken, besloot hij zowel de Tozo-uitkering als de Voedselbank stop te zetten.’

Zetje

Kathleen heeft regelmatig contact gehad met Carlos, ook nadat hij zijn uitkering en de Voedselbank had opgezegd. ‘Het gaat nu goed. Naast zijn werk voor het uitzendbureau werkt Carlos ook weer als personal trainer. Hij zei terug te kijken op een hectische tijd na de start van de eerste lock-down. Van de een op de andere dag zonder inkomen had ze verlamd: ze konden geen goede beslissingen meer nemen of oplossingen zien. Hij bedankte me voor alle hulp en advies. Het was, zei hij, net het zetje dat hij nodig had gehad om weer zelf verder te gaan.’

Wilt u weten waarbij we u helpen?

Ja, ik wil meer info over Geld

Hulp nodig bij geldproblemen?

Vind uw buurtteam
Contact