Direct naar content

Marciano (Vroeg Eropaf): “Ik help mensen, zodat ze niet in de schulden belanden”

13 maart 2025

Buurtteam Amsterdam probeert Amsterdammers al bij beginnende geldproblemen te bereiken. Het Team Vroeg Eropaf neemt contact op zodra er een kleine betalingsachterstand is, om advies of hulp aan te bieden. Marciano is schuldhulpverlener en vertelt over zijn werk bij Team Vroeg Eropaf.

De missie van Vroeg Eropaf
Als schuldhulpverlener probeert Marciano samen met zijn collega’s van Team Vroeg Eropaf betalingsachterstanden of schulden de kop in te drukken door regelingen te treffen met incassobureaus of deurwaarders. “Er zijn vier standaard partijen die vanuit de wet achterstanden moeten melden bij de gemeente. Dat zijn de woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars, nutsbedrijven en Waternet.” De melding wordt al gemaakt wanneer er een betalingsachterstand van één maand is.

Zodra er een melding binnenkomt, komt deze terecht bij Team Vroeg Eropaf. Marciano vertelt hierover: “Ik probeer mensen op verschillende manieren te bereiken: bellen, e-mailen, kaarten sturen en huisbezoeken. Ik laat hen weten dat ik er ben om te helpen. De keuze om hulp te accepteren ligt bij hen, maar ik probeer duidelijk te maken dat het slimmer is om een beginnende betalingsachterstand direct aan te pakken.”

Effectieve manieren om mensen te bereiken
Marciano gebruikt verschillende manieren om contact te maken. “Jongeren bereik ik vaak via WhatsApp, ouderen eerder via bellen of e-mail. Daarnaast schrijf ik veel kaarten. Dat gebruik ik eigenlijk het liefst, omdat ik dan 100% zeker weet dat de kaart het juiste adres bereikt, of in ieder geval de persoon die ik nodig heb. Telefoonnummers kunnen veranderen en e-mailadressen werken soms niet. Daarom geef ik de voorkeur aan handgeschreven kaarten.”

“Het idee van de kaart is dat de persoon in kwestie contact met mij opneemt. Het doel is om de persoon aan te zetten tot actie. Uiteindelijk is het aan de persoon zelf of ze hulp willen accepteren.”

Of de kaarten veel effectiever zijn dan een WhatsApp-bericht of een telefonisch gesprek weet Marciano niet. “De kaarten zijn wel effectief, omdat ik 100% zeker weet dat ze het juiste adres bereiken. Maar ze zijn minder effectief, omdat de Amsterdammer zelf actie moet ondernemen naar aanleiding van de kaart. Bij bellen, als het nummer werkt en ik de persoon aan de lijn heb, probeer ik hem of haar met mijn overtuigingskracht tot actie te bewegen. Maar nogmaals, ze zijn niet verplicht om mee te werken. Als ik ze aan de telefoon krijg en ze zeggen: “Marciano, ik heb geen behoefte aan jouw hulp, ik regel het zelf wel,” dan is dat ook prima. Het is hun keuze. Toch probeer ik hen natuurlijk te overtuigen van onze hulp, omdat het vaak beter is. Anders hadden ze die achterstand ook niet opgelopen.”

De reacties van mensen
De reacties van mensen op de contactpogingen van Marciano verschillen; het komt vaak voor dat ze contact vermijden, bijvoorbeeld door de telefoon niet op te nemen, niet terug te bellen of hun e-mail niet te beantwoorden. “Sommigen blijven gewoon helemaal uit beeld. Dan zijn er ook mensen die wel geholpen willen worden maar als puntje bij paaltje komt doen ze er niks mee. Ze komen niet naar hun afspraak of ik heb een mooie regeling getroffen met de deurwaarder, maar de eerste betaling blijft uit. Soms zeggen mensen dat ze blij zijn dat we contact hebben opgenomen, omdat ze niet wisten wat ze moesten doen. Ze zijn dankbaar voor de hulp die wij bieden. Wij zorgen voor de regelingen en helpen hen verder.”

“Soms lukt het niet om in contact te komen met iemand. In dat geval sluit ik de melding, maar uiteindelijk komen ze vaak toch weer terug. De gemeente is namelijk verplicht om betalingsachterstanden te blijven melden. Na een tijdje herken ik daardoor achternamen en adressen. De meldingen blijven steeds bij de vroegsignalering terugkomen, totdat de situatie erger wordt. Uiteindelijk zoeken mensen vaak wel hulp, maar dan is de achterstand meestal al zo groot dat het Team Vroeg Eropaf niet meer kan helpen. Ze komen dan direct bij de schuldhulpverlening terecht.

Dat is zonde, want met op tijd ingrijpen hadden we kunnen voorkomen dat de schulden zo hoog oplopen. Daarom blijf ik mijn best doen om mensen vroegtijdig te bereiken. Het mooiste aan mijn werk is dat ik echt kan helpen om achterstanden weg te werken, zodat ze niet in de schulden belanden. Dat geeft mij echt voldoening.”

Meer nieuwsberichten

  • Nieuwsbrief Buurtteam Amsterdam Oost

    Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen bij Buurtteam Amsterdam Oost? Meld u dan aan voor …

    01-03-2025
  • Zinvol wachten

    Versterk jouw mentale gezondheid Zinvol wachten is bedoeld voor iedereen die op een wachtlijst staat voor hulp bij mentale gezondheid. …

    Buurtteam Oud-Oost - 26-02-2025
  • Belastingmiddag Oud-Oost

    Heeft u hulp nodig bij de belastingaangifte 2024? En woont u in postcodegebied 1091, 1092 of 1093? Vanaf woensdag 5 …

    Buurtteam Oud-Oost - 14-02-2025
Contact