Direct naar content

Wij zijn Buurtteam Amsterdam

Het buurtteam is een plek in de buurt waar u naartoe kunt met uw vragen. Bijvoorbeeld als u moeite heeft om rond te komen, meer sociale contacten wilt, of zo lang mogelijk zelfstandig thuis wil blijven wonen. Allerlei vragen waar het buurtteam u gratis bij kan helpen. Samen kijken we wat u nodig heeft, zodat u zelf weer verder kunt.

Wat is een buurtteam?

Vanaf 1 april 2021 zijn er in Amsterdam buurtteams. U kunt bij een buurtteam binnenlopen of een afspraak maken. U kunt ook bellen, een e-mail sturen of het contactformulier invullen om een afspraak te maken. U kunt met het buurtteam afspreken op één van de buurtteam locaties, of bij u thuis, of op een andere plek.

In elk buurtteam zitten verschillende hulpverleners bij elkaar met specialistische kennis. Ook werken ervaringsdeskundigen in het buurtteam: mensen die zelf veel ervaring hebben op het gebied van zorg- en ondersteuning.

Buurtteammedewerkers ondersteunen u wanneer u dat nodig heeft. Bijvoorbeeld als u zo lang mogelijk zelfstandig wilt wonen. Of moeite hebt om rond te komen. Maar ook als u graag meer sociale contacten wilt. Het buurtteam kijkt wat er nodig is en wie u daarbij kan helpen zodat u weer verder kunt.

U kunt naar een buurtteam in uw buurt als u vragen hebt over bijvoorbeeld zorg, wonen, gezondheid, werk, geld, ontmoeten of veiligheid. De hulp van een buurtteam is gratis.

Buurtteam Amsterdam. Altijd en overal dichtbij

Hoe helpt het buurtteam mij?

De werkwijze hangt af van uw vragen en uw persoonlijke situatie. We kijken wat u zelf kan doen en hoe uw directe omgeving kan helpen. Een steuntje in de rug kan al voldoende zijn. Heeft u meer ondersteuning nodig, dan maken we samen een plan. Het buurtteam kijkt samen met u wat er aan de hand is en wat er nodig is. Soms halen we er een andere hulpverlener bij. Dat doen we in overleg met u.

  • Stap 1 – Een afspraak maken

    Eerst maken we een afspraak voor een kennismaking. Dat kan bij het buurtteam zijn of bij u thuis. Het buurtteam kijkt samen met u welke ondersteuning u nodig heeft zodat u zelf weer verder kunt. Daarom werkt een buurtteam ook samen met andere organisaties en professionals in de buurt. Bijvoorbeeld met huisartsen, wijkverpleging, Ouder- en Kindteams, woningcorporaties, werk en inkomen.

  • Stap 2 – Kennismakingsgesprek

    Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek. Wij horen dan graag van u waarmee wij u kunnen helpen. Wij stellen u vragen als: Wat is er aan de hand? Heeft u misschien al eerder naar oplossingen gezocht? En hebben die geholpen? Wat wenst u? Alle informatie die maar van belang kan zijn, zetten we in een plan dat we samen met u maken. Met dat plan gaat u aan de slag en wij ondersteunen u waar nodig. U houdt daarbij zelf zoveel mogelijk de touwtjes in handen.

  • Stap 3 – Iemand meenemen

    U mag altijd iemand meenemen naar een afspraak met ons. Dat kan iemand zijn die u goed kent: een familielid, een vriend of vriendin, een kennis of iemand van de buren. Heeft u behoefte aan onafhankelijke ondersteuning? Neem dan contact op met een van de organisaties in Amsterdam die onafhankelijke cliëntondersteuning bieden. Onafhankelijke cliëntondersteuners kunnen met u meedenken en als het nodig is meegaan naar gesprekken. Zij kunnen u advies geven bij het regelen van uw zorg en ondersteuning. U kunt ze vinden op de website van de gemeente Amsterdam en op www.deondersteunersvanamsterdam.nl.

Verder praten met een buurtteam?

Vind uw buurtteam

Na het eerste gesprek

Wat er na het gesprek gebeurt, hangt af van uw vragen en situatie.

U gaat zelf aan de slag met de adviezen

Misschien krijgt u tijdens het gesprek adviezen waar u al mee verder kunt. In uw buurt of wijk zijn er namelijk veel mogelijkheden die vrij toegankelijk zijn. Daar kunt u zonder afspraak binnenstappen. Hoe dan ook, we staan altijd voor u klaar om (nieuwe) vragen te beantwoorden.

Samen met de buurtteammedewerker maakt u een ondersteuningsplan

Als er meer nodig is, maakt u samen met de medewerker van het buurtteam een plan. Daarin staat alles wat we met u afspreken en welke ondersteuning u nodig heeft. Het is een persoonlijk plan. Want alle ondersteuning die u krijgt is afgestemd op uw situatie. Daarmee is het ook een praktisch plan, met realistische oplossingen voor uw situatie. De bedoeling is dat u zoveel mogelijk zelf aan de slag gaat en zo de controle houdt over uw leven.

Ondersteuning voor langere tijd

Het kan zijn dat u wat langer ondersteuning nodig heeft van het buurtteam. Ook hiervoor maken we een plan met u, waarbij stap voor stap wordt gekeken wat u nodig hebt en hoe wij u daarin kunnen steunen. Aan de hand van het plan gaat u aan de slag. Is er meer ondersteuning nodig? Dan betrekt uw contactpersoon een specialist erbij. Uw contactpersoon van het buurtteam blijft betrokken bij uw situatie.

Privacy

We gaan vertrouwelijk met uw gegevens om. Alles wat u vertelt aan onze medewerker, blijft tussen u en de medewerker. Verder houden we een dossier bij. Daarin schrijven we alleen de zaken op die echt van belang zijn. Zoals uw persoonlijke gegevens en met wie er contact opgenomen mag worden. En als we gegevens moeten delen, bijvoorbeeld met de huisarts, dan vragen we vooraf toestemming aan u. Meer informatie over privacy vindt u hier.

Contact