Direct naar content

Heeft u te weinig geld of heeft u geldzorgen? Kunt u uw boodschappen niet meer betalen? Of uw energierekening? Misschien bent u onlangs uw baan verloren. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor geldproblemen. Het buurtteam kan u hierin bijstaan. Dat doen wij gratis. We kijken samen met u wat er mogelijk is. Zo zijn er bijvoorbeeld vergoedingen waardoor u en uw kinderen kunnen sporten of kunnen meedoen aan culturele activiteiten. Wij kunnen u daar meer over vertellen. Ook wanneer u schulden heeft, kunnen wij u helpen.

Bent u een nieuwe Rochdale-huurder? Lees over onze gratis Budget- & Energie adviesgesprekken.

Energiecrisis: Kunt u alles nog betalen? Lees het verder op de pagina energiecrisis

Kunt u alles nog betalen?

Heeft u geldzorgen, omdat alles duurder wordt zoals de boodschappen en energie? Het buurtteam helpt u gratis bij vragen over geld. Bekijk het filmpje en zie wat het buurtteam voor u kan betekenen.

Belangrijke informatie voor ouders die een brief hebben ontvangen van de Belastingdienst over het indienen van private schulden.

In de brief wordt gedupeerden gevraagd om een lijst door te geven van hun private schulden. Als u het lastig vindt om uw private schulden online door te geven, of om een overzicht te maken van uw schulden, dan kunt u Buurtteam Amsterdam vragen om samen met u uw schulden in te dienen.
Neem contact op met het buurtteam in uw buurt. U kunt uw vaste contactpersoon bellen of het team dat klaarstaat voor gedupeerde ouders, via 020 303 7820. Doe het zo snel mogelijk!
Meer informatie vindt u ook op de website van de gemeente Amsterdam.

Geldproblemen

Iedereen kan met geldproblemen of schulden te maken krijgen. Het is belangrijk om hier niet mee te blijven zitten. Schakel op tijd hulp in. Zo kunt u ergere problemen voorkomen. Het buurtteam ondersteunt u daarbij. Samen met u kijken we naar uw geldzaken. En naar de mogelijkheden die het beste passen bij uw omstandigheden. Soms blijkt bijvoorbeeld dat u recht heeft op een aanvulling van uw inkomen. Ook bij het aanvragen van voorzieningen staat het buurtteam u bij.

Hoe eerder u contact opneemt met een buurtteam, hoe beter wij kunnen helpen. Kom langs en praat met één van onze medewerkers. Kijk waar u ons in de buurt kunt vinden.

Energiecrisis

Kunt u alles nog betalen? Energie, boodschappen, alles wordt duurder. Het buurtteam helpt bij vragen over geld. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Lees hier meer over de energiecrisis en hoe het buurtteam kan helpen. Onze hulp is gratis. Wacht niet te lang en maak een afspraak.

Te laat met betalen van uw huur

Bent u te laat met betalen van uw huur? Dan heeft u een huurachterstand. Het is belangrijk om snel actie te ondernemen. Voordat het bedrag oploopt en u uit huis gezet kan worden. Het buurtteam kan u helpen. Samen kijken we wat er als eerste moet gebeuren en wat u daarna kunt doen. Ook als u te laat bent met betalen van andere rekeningen, kunt u bij het buurtteam terecht.

Wat kan ik alvast zelf doen?

Een DigiD aanvragen

Vraag een DigiD aan als u dat nog niet hebt. Een DigiD heeft u nodig om allerlei zaken te regelen die met de overheid te maken hebben. Zoals het aanvragen van een toeslag of uitkering.

Informatie voor ondernemers en zzp’ers

Lukt het u als ondernemer of zzp’er niet meer om alle betalingen te doen? De gemeente kan u helpen bij het vinden van oplossingen, zodat u openstaande rekeningen van schuldeisers kunt betalen.

Grip krijgen op uw geldzaken

Heeft u door een verandering in uw situatie minder inkomen? Het Nibud heeft een praktisch stappenplan voor als u opeens minder inkomsten heeft. Bijvoorbeeld door werkloosheid of een scheiding.

Ga met iemand praten

Voor Elkaar in Amsterdam koppelt Amsterdammers die hulp kunnen gebruiken aan mensen in de buurt die steun willen bieden. Ook bij geldproblemen. Of het nu gaat om praktische hulp of een luisterend oor.

“Ik werk aan een toekomst zonder schulden”

Hoe Danny zijn toekomst schuldenvrij maakt

Veelgestelde vragen over geld

Verder praten met een buurtteam?

Vind uw buurtteam

Hoe helpt het buurtteam mij bij mijn geldzaken?

De werkwijze hangt af van uw vragen en uw persoonlijke situatie. We kijken wat u zelf kan doen en hoe uw directe omgeving kan helpen. Het buurtteam kijkt samen met u wat er aan de hand is en wat er nodig is.

  • Stap 1 – Een afspraak maken

    We maken een afspraak voor een kennismaking. Dit kan bij het buurtteam zijn of bij u thuis. Iemand meenemen naar een afspraak mag altijd. Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn die u (goed) kent.

  • Stap 2 – Kennismakingsgesprek

    Hierin horen wij graag waarmee wij u kunnen helpen.

  • Stap 3 – Na het eerste gesprek

    Wat er na het eerste gesprek gebeurt, hangt af van uw vragen en situatie. Het kan zijn dat u zelf aan de slag gaat met de adviezen. Of u gaat samen met de buurtteammedewerker een ondersteuningsplan maken.

Contact